Lengte binnenvaartnet

 

Bron

De Vlaamse Waterweg
Promotie Binnenvaart Vlaanderen

 

Definities

De binnenvaart in Europa is opgedeeld in CEMT-klasses om de afmetingen van vaarwegen in West-Europa op elkaar af te stemmen. De klasse-indeling werd in 1992 bepaald door de ‘Conférence Européenne des Ministres de Transport’. Vandaar de term CEMT-klasse.

Per klasse zijn de maximale afmetingen van een schip vastgelegd. Hiermee wordt meteen duidelijk onder welke bruggen schepen al dan niet kunnen varen en welke kanalen en rivieren al dan niet bevaarbaar zijn vanwege diepgang en manoeuvreerbaarheid.

CEMT-klasse

Tonnage (t)

Lengte (m)

Breedte (m)

Diepgang (m)

Hoogte bruggen (m)

I

250–400

38,5

5,05

1,80–2,20

3,70

II

400–650

50,0–55,0

6,60

2,50

3,70–4,70

III

650–1.000

67,0–80,0

8,20

2,50

4,70

IV

1.000–1.500

80,0–85,0

9,50

2,50

4,50; 6,70

Va

1.500–3.000

95,0–110,0

11,40

2,50–4,50

4,95; 6,70; 8,80

Vb

3.200–6.000

172,0–185,0

11,40

2,50–4,50

4,95; 6,70; 8,80

VIa

3.200–6.000

95,0–110,0

22,80

2,50–4,50

6,70; 8,80

VIb

6.400–12.000

185,0–195,0

22,80

2,50–4,50

6,70; 8,80

VIc

9.600–18.000

270–280

22,80

2,50–4,50

8,80

9.600–18.000

195–200

33,00–34,20

2,50–4,50

8,80

VII

14.500–27.000

285

33,00–34,20

2,50–4,50

8,80

 

Opmerkingen bij de kwaliteit

 

Referenties

De Vlaamse Waterweg: Vaarwegen volgens CEMT-klasse

 

Contact

Stel je vraag

 

Naar de statistiek