Contacten en bereikbaarheid Vlaanderen.be en contactcenter 1700

  • 1,9 miljoen bezoeken op Vlaanderen.be in oktober 2018

    De officiële website van de Vlaamse overheid telde in 2018 maandelijks iets meer dan 1,1 miljoen bezoeken. In oktober 2018 steeg dit aantal tot bijna 1,9 miljoen. Dat hangt samen met de lokale verkiezingen van 14 oktober 2018.

    Vlaanderen.be is voor burgers, bedrijven en organisaties de online toegangspoort tot de Vlaamse overheid. Op de site vindt men zowel informatie over de dienstverlening van de Vlaamse overheid over de verschillende bevoegdheden heen, alsook over de Vlaamse overheid zelf. Het aantal bezoeken steeg sterk doorheen de tijd. Op jaarbasis zien we een stijging van 4,4 miljoen bezoeken in 2014 tot 13,6 miljoen in 2018.

  • Aantal contacten met contactcenter 1700 schommelt tussen 60.000 en 110.000 per maand

    Naast online informatie op Vlaanderen.be kunnen burgers ook terecht bij het gratis contactnummer 1700 met vragen over de dienstverlening van de Vlaamse overheid. Het contactcenter beantwoordt niet alleen telefoons, maar ook e-mails en chats. Het aantal contacten schommelt rond de 90.000 contacten per maand, met telkens het hoogste aantal contacten in de maanden september en oktober (ongeveer 110.000) en het laagste aantal contacten in juli (ongeveer 60.000).

    Op jaarbasis zien we in 2018 een daling van het aantal contacten van iets minder dan 1,1 miljoen in 2017 tot bijna 900.000 in 2018. Dit hangt deels samen met een wijziging in de rapportering. Personen die hun antwoord vonden in een veel gestelde vraag in het automatische telefonische keuzemenu en niet verder wachten op een voorlichter, worden sinds 2018 niet meer in de telling opgenomen.

  • Bereikbaarheid 1700 stijgt tot 97%

    Op basis van de maandelijkse gegevens van januari 2014 tot december 2018 gaat de gemiddelde bereikbaarheid in stijgende lijn met een bereikbaarheid van 97% eind 2018.

    Het gaat om het aandeel opgenomen telefonische oproepen en chatsessies ten opzichte van het aantal aangeboden oproepen en chatsessies. De bereikbaarheid voor mails wordt berekend als het aandeel aangeboden e-mails die binnen de 2 werkdagen zijn opgenomen.

Bronnen

Agentschap Informatie Vlaanderen: website

Publicatiedatum

25 januari 2019

Volgende update

januari 2020

Meer cijfers

Contact