Publieke laadpunten voor elektrische wagens


Bron

Eco-Movement

Departement Omgeving

Definities

Elektrische wagen: wagen met een elektromotor die volledig of gedeeltelijk op elektriciteit rijdt en waarvan de batterij met een stekker opgeladen kan worden.

Laadpunt: aansluitingspunt aan een laadpaal waarmee telkens één elektrisch voertuig kan worden opgeladen. Publiek toegankelijke laadpalen met normaal vermogen (≤ 22 kW) tellen doorgaans twee laadpunten, er kunnen dus twee wagen tegelijkertijd aan laden.

Publiek laadpunt: laadpunt dat 24/7 en op niet-discriminerende wijze toegankelijk is voor gebruikers. Hier kan je laden via een laadpas maar er moet ook steeds een ad-hoc laadmogelijkheid voorzien zijn (zonder contract). Ook laadpunten die niet op openbaar terrein staan maar wel aan deze voorwaarden voldoen, vallen onder de noemer publiek toegankelijk laadpunt.
Een publiek laadpunt verschilt van een semi-publiek laadpunt. Bij een semi-publiek laadpunt geldt een vorm van restrictie, bijvoorbeeld wanneer enkel werknemers of bezoekers aan een bedrijfspaal kunnen laden of enkel rijders van een bepaald automerk. Andere vormen van restrictie zijn bijvoorbeeld sluitingsuren of consumptievoorwaarden.

Snellaadpunt: laadpunt met een vermogen van meer dan 22 kW, meestal gaat het om 43 of 50 kW. Als je wagen snelladen toestaat, kan je hem hier opladen binnen het halfuur. Bij een normaal laadpunt (vermogen minder dan 22 KW) heb je ongeveer 50 minuten nodig om 100 kilometer bij te laden. Er zijn ook ultrasnelladers (vermogen meer dan 150 kW) waar de oplaadtijd onder de 10 minuten blijft.

 

Opmerkingen bij de kwaliteit

Eco-Movement is een onafhankelijke organisatie die data verzamelt en verspreidt over laadpalen en laadpunten. Eco-Movement heeft 1 op 1 contracten met laadpaaloperatoren, zij leveren de data aan.

De Europese Commissie (European Alternative Fuel Obsevatory - EAFO) heeft Eco-Movement geselecteerd als primaire bron voor statistieken over laadpunten in Europa.

De gegevens beschrijven telkens het aantal laadpunten op einde van het jaar.

Gegevens voor 2016 zijn een schatting.

Aparte gegevens over snelladers pas beschikbaar vanaf 2019. Zij zijn niet opgenomen in de totaalcijfers voor de voorgaande jaren.

Referenties

Eco-Movement

European Alternative Fuel Observatory