Contacten en bereikbaarheid vlaanderen.be en contactcenter 1700

  • Voor het eerst meer dan 2 miljoen bezoeken per maand op vlaanderen.be

    In de maanden mei en juni 2020 kende de officiële website van de Vlaamse overheid vlaanderen.be maandelijks telkens iets meer dan 2 miljoen bezoeken. Daarmee werd voor het eerst de kaap van 2 miljoen bezoeken per maand overschreden. Algemeen genomen lag het aantal bezoeken in het tweede kwartaal van 2020 gemiddeld net onder de 2 miljoen per maand. Dat zijn er 53% meer dan in dezelfde periode in 2019. Die sterke toename kan toegeschreven worden aan de zoektocht van de burger naar informatie in de context van de coronacrisis.

    Vlaanderen.be is voor burgers, bedrijven en organisaties de online toegangspoort tot de Vlaamse overheid. Op de site vindt men zowel informatie over de dienstverlening van de Vlaamse overheid over de verschillende bevoegdheden heen, als over de Vlaamse overheid zelf.

    In 2019 telde vlaanderen.be op jaarbasis bijna 16 miljoen bezoeken. Dat zijn er gemiddeld iets meer dan 1,3 miljoen per maand. Tegenover 2018 ging het op jaarbasis om een stijging met 2,4 miljoen bezoeken. De verkiezingen en actualiteit over de woonbonus brachten in 2019 heel wat extra informatiezoekers naar de website. Het aantal bezoeken steeg ook in de voorgaande jaren behoorlijk sterk. Op jaarbasis is er sprake van een stijging van 4,4 miljoen bezoeken in 2014 tot bijna 16 miljoen in 2019.

  • 45% meer contacten met contactcenter 1700 in tweede kwartaal 2020

    Naast online informatie op vlaanderen.be kunnen burgers ook terecht bij het gratis contactnummer 1700 met vragen over de dienstverlening van de Vlaamse overheid. Het contactcenter beantwoordt niet alleen telefoons, maar ook e-mails en chats.

    Het contactcenter 1700 kende in het tweede kwartaal van 2020 gemiddeld bijna 97.000 contacten per maand. Dat aantal ligt 45% hoger dan in het tweede kwartaal van 2019. Ook hier zorgt de coronacrisis dus voor een duidelijke toename.

    Op jaarbasis was er in 2019 sprake van een stijging tot 950.000 contacten. Dat zijn er iets meer dan 79.000 per maand. In 2018 ging het om gemiddeld 75.000 contacten per maand.

  • Bereikbaarheid contactcenter 1700 op 91% in tweede kwartaal 2020

    In het tweede kwartaal van 2020 lag de gemiddelde bereikbaarheid van het contactcenter 1700 op 91%. In dezelfde periode in 2019 lag de bereikbaarheid op 93%. Het gaat om het aandeel opgenomen telefonische oproepen en chatsessies ten opzichte van het aantal aangeboden oproepen en chatsessies. De bereikbaarheid voor mails wordt berekend als het aandeel aangeboden e-mails die binnen de 2 werkdagen zijn opgenomen. Vooral in de maand juni van 2020 kon door de aanhoudende piek in het aantal contacten omwille van de coronacrisis de bereikbaarheid niet steeds gegarandeerd worden. In die maand daalde de bereikbaarheid tot 83,5%.

    In 2019 lag de gemiddelde bereikbaarheid op jaarbasis op 91%.

Bronnen

Agentschap Informatie Vlaanderen: website

Publicatiedatum

3 september 2020

Volgende update

november 2020

Meer cijfers

Contact

Vorige versies