Contacten en bereikbaarheid vlaanderen.be en contactcenter 1700

  • Kwart meer bezoeken op vlaanderen.be in eerste kwartaal van 2020

    In het eerste kwartaal van 2020 kende de officiële website van de Vlaamse overheid vlaanderen.be maandelijks gemiddeld 1,6 miljoen bezoeken. Dat zijn er 26% meer dan in dezelfde periode in 2019. Vooral in maart 2020 werd de site druk bezocht, met 43% meer bezoeken dan in maart 2019. Dat kan toegeschreven worden aan de zoektocht van de burger naar informatie in de context van de coronacrisis.

    Vlaanderen.be is voor burgers, bedrijven en organisaties de online toegangspoort tot de Vlaamse overheid. Op de site vindt men zowel informatie over de dienstverlening van de Vlaamse overheid over de verschillende bevoegdheden heen, alsook over de Vlaamse overheid zelf.

    In 2019 telde vlaanderen.be op jaarbasis bijna 16 miljoen bezoeken. Dat komt overeen met gemiddeld iets meer dan 1,3 miljoen bezoeken per maand. Tegenover 2018 ging het op jaarbasis om een stijging met 2,4 miljoen bezoeken. De verkiezingen en actualiteit over de woonbonus brachten in 2019 heel wat extra informatiezoekers naar de website. Het aantal bezoeken steeg ook in de voorgaande jaren behoorlijk sterk. Op jaarbasis is er sprake van een stijging van 4,4 miljoen bezoeken in 2014 tot bijna 16 miljoen in 2019.

  • 5% meer contacten met contactcenter 1700 in eerste kwartaal 2020

    Naast online informatie op vlaanderen.be kunnen burgers ook terecht bij het gratis contactnummer 1700 met vragen over de dienstverlening van de Vlaamse overheid. Het contactcenter beantwoordt niet alleen telefoons, maar ook e-mails en chats.

    Het aantal contacten met het contactcenter 1700 lag in het eerste kwartaal van 2020 5% hoger dan in het eerste kwartaal van 2019. In maart 2020 ging het om een toename van 23% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Het is duidelijk dat ook hier de coronacrisis zich laat voelen.

    Op jaarbasis was er in 2019 sprake van een stijging tot 950.000 contacten. Dat zijn er ongeveer 50.000 meer dan in 2018

  • Bereikbaarheid contactcenter 1700 stijgt tot 95% in eerste kwartaal 2020

    In het eerste kwartaal van 2020 lag de gemiddelde bereikbaarheid van het contactcenter 1700 op 95%. In 2019 lag de gemiddelde bereikbaarheid op 91%. Het gaat om het aandeel opgenomen telefonische oproepen en chatsessies ten opzichte van het aantal aangeboden oproepen en chatsessies. De bereikbaarheid voor mails wordt berekend als het aandeel aangeboden e-mails die binnen de 2 werkdagen zijn opgenomen.

Bronnen

Agentschap Informatie Vlaanderen: website

Publicatiedatum

5 mei 2020

Volgende update

september 2020

Meer cijfers

Contact

Vorige versies